Wadliwy układ hamulcowy, czyli nieprawidłowo funkcjonujące tarcze i inne jego elementy.


Układ hamulcowy / środa, Grudzień 20th, 2017

Jak się można domyślić, nie działający układ odpowiadający za hamowanie w naszym samochodzie, jest częstą przyczyną wypadków czy też kolizji na naszych drogach. Dlatego, naszym głównym zadaniem są częste przeglądy oraz serwisowanie, tychże układów. Wszystko po to, aby nasz samochód był w stu procentach sprawny.

Dlaczego pojawiają się usterki układu hamulcowego? Jak sprawdzać ich stan? I jak sobie radzić z naprawami tych elementów? Na te wszystkie pytania spróbuje odpowiedzieć dzisiaj.

Teoria

Układ hamulcowy, jak się domyślamy, odpowiada za nasze bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo przewożonych przez pasażerów. Jego głównym zadaniem jest zatrzymanie naszego samochodu, nawet gdy pędzimy z nadmierną prędkością. Najważniejszymi jego elementami, są to tarcze, klocki hamulcowe, przewody oraz pompa a w niektórych samochodach także hamulce bębnowe.

Jak poradzić sobie z usterką związaną z tarczami czy też całym układem hamulcowymi?

Przede wszystkim, powinniśmy dokonać wnikliwej analizy faktycznego układu hamulcowego, jest to podstawa, do tego, aby stwierdzić czy nadaje on się do regeneracji, remontu czy też wytrzyma jeszcze parę miesięcy. Najlepiej przegląd wykonać w autoryzowanym serwisie, bądź też u zaprzyjaźnionego mechanika. Mamy wtedy pewność, że samochód przechodzi przez specjalne testy, które dadzą nam odpowiedź czy grubość okładzin hamulcowych, pozwali nam na dalsze użytkowanie samochodu. Mechanik powinien także, ocenić aktualny poziom płynu hamulcowego w razie konieczności należy go wymienić. Poza tym, należy dokonać prac związanych z zabezpieczeniem zacisków hamulcowych. Z kolei na koniec, zbadać szczelność wszystkich przewodów oraz połączeń czy nigdzie nie wydobywa się dodatkowa ciecz. Po takiej kontroli możemy stwierdzić, co dalej z naszym samochodem.

Ważne jest także to, aby kupować części zamienne czy też oryginalne, pochodzące od renomowanych polskich oraz zagranicznych firm. Bowiem, to one gwarantują odpowiednią jakość oraz parametry. Teraz troszkę opowiem, na co są narażone nasze tarcze hamulcowe oraz klocki. Elementy te, są stworzone z twardych kawałków metalu. A więc, to od jego jakości zależy, zużywanie się część. Im lepsza trwałość części, tym mamy większą pewność, że nasze tarcze hamulcowe będą się mniej zużywać niż gdyby były wykonane z innego, mniej trwałego materiał. Dlatego, należy zwracać na to szczególną uwagę.

Ponadto, tarcze są narażone na przegrzewanie. Zwłaszcza, gdy używamy pedału hamulca w ostrych warunkach, bądź w nagłych sytuacjach. Przy ostrym hamowaniu elementy układu mogą się zniszczyć, bądź też zarysować. W takiej sytuacji, oczywiście sami na to nic nie poradzimy. Dlatego też, większość producentów sugeruję wymianę tarcz przy każdej wymianie klocków. Oczywiście, możemy tutaj wziąć to pod uwagę, że przeważnie, tarcze powinny wytrzymać dwa a nawet trzy razy dłużej niż same klocki. Zatem, co jakiś czas warto kontrolować zużycie ich za pośrednictwem warsztatów, gdyż samemu jest ciężko wyczuć odpowiedni moment, kiedy mamy wymienić takowe części. No chyba, że w naszym samochodzie, mamy kontrolkę, która nas o tym powiadomi. Jednak warto mieć na uwadze to, że nie każdy samochód jest wyposażony w taki czujnik. Dlatego, jeżeli posiadamy pojazd, bez takowego systemu, warto sięgać opinii fachowców w tym temacie.

Co powinniśmy zrobić i o czym pamiętać podczas wymiany układu hamulcowego?

Przede wszystkim, przejść przez kontrolę serwisową o czy wspomniałem wcześniej. Jeżeli, postanowimy takowy układ wymienić na nowy, powinniśmy zadbać, bądź też nasz mechanik o odpowiednim czyszczeniu i konserwacji hamulców. Nie zależnie czy są to hamulce tarczowe czy też bębnowe. Kolejno zająć się wymianą samych klocków hamulcowych na nowe. Wraz z tarczami, oczywiście – jest to bardzo ważny element, aby te dwie części były wymieniane w jednym czasie! Regeneracja bądź wymiana powinna obejmować, szczęki hamulcowe oraz bębny, jeżeli takowe posiadamy w naszym samochodzie. Powinniśmy zadbać także o wymianę cylindrów. Napełnienie nowych płynów i przepłukanie układu hamulcowego. Czyszczenie szczęk, klocków i wymiana kotwicznych bębnów hamulcowych, jeżeli takowe posiadamy. Wymiana wszelkich linek hamulcowych, przewodów elastycznych lub metalowo-podobnych oraz naprawa i regeneracja pompy hamulcowej i pompy ABS – jeżeli posiadamy. Na koniec należy wykalibrować cały układ hamulcowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *