Tarcze hamulcowe – kiedy regenerować a kiedy wymieniać?


Układ hamulcowy / środa, Grudzień 27th, 2017

Jak można się domyślić, wymiana tarcz hamulcowych, jest to dosyć droga inwestycja. Umówmy się, nie każdy z nas ma spore zarobki, aby takowe naprawy przeprowadzać w serwisie bądź też u mechanika. Jednak w niektórych sytuacjach, nie musi być to konieczność. Bowiem w każdej chwili, możemy skorzystać z takich usług jak, regeneracja zużytych elementów, dzięki takim naprawą, dosyć często możemy zaoszczędzić nawet kilkaset złotych! I temu tematowi będę się chciał przyjrzeć bliżej i czy w ogóle warto jest przeprowadzać takową regeneracje. A więc do dzieła.

Aby stwierdzić, że nasze części potrzebują regeneracji bądź też wymiany, powinniśmy pierw ustalić ich stan eksploatacji. Sprawdzamy to na zasadzie grubości danej tarczy. Jeżeli ta jest mniejsza niż 1 mm, oznacza to że należy ją wymienić. Musimy wziąć także pod uwagę to, że grubość tarcz zależy także od posiadanego modelu samochodu. Ponieważ producenci w swojej ofercie oferują różne tarcze o różnych grubościach do odpowiednich modeli samochodów. Dlatego, zawsze warto dowiedzieć się od jakiego producenta posiadamy zużyty element. Jeżeli, wartość minimalna danego produktu została przekroczona całkowicie, to oznacza, że taki produkt nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Należy mieć tutaj na uwadze to, że nawet po odnowieniu, takich części, będą one się bardzo szybko przegrzewać i ,co za tym idzie nie będą odpowiednio przepuszczać ciepła. Czyli, efekty hamowania nie będzie odpowiedni lub w ogóle nie będzie występował! Kolejną istotną rzeczą jest sama wytrzymałość, tychże części. Odnowione elementy układu hamulcowego w naszym wypadku tarcze, które zostały dosyć mocno wyeksploatowane, nie nadadzą się do całkowitej regeneracji z prostego powodu – już nigdy nie będą działać tak jakby były nowe. Zatem, zapytacie, kiedy można odnowić tarcze a kiedy wymienić je na nowe? Już pędzę z odpowiedzią na to pytanie. Pierw jednak, trzeba mieć świadomość, że odnowienie tarcz nie jest alternatywą do samej wymiany a raczej tylko rozwiązaniem przedłużającym ich funkcjonowanie o jakiś czas. Dlatego, jeżeli naturalnie nie przekroczyły swojej wartości zużycia, takie tarcze możemy oddać do serwisu, aby je zregenerować. A ta jest związana z usunięciem rys, nierówności, nadlaniem nowej masy oraz ogólnym wyczyszczeniem. W taki oto sposób, zakładamy tarcze, które wyglądają jak nowe. Musimy mieć także świadomość, że jeżeli wymieniamy tarcze, dobrze jest też spasować do nich nowe klocki hamulcowe. Odnowę tarcz dobrze jest także przeprowadzić w sytuacji, gdy nasz samochód nie był przez dłuższy czas użytkowany. W takiej sytuacji, dosyć często powstaje korozja a jeżeli kierowca podczas hamowania zauważy dosyć duże bicia na kierownicy oraz zauważy skrzywienia powstałe na tych elementach, to może być pewny, że jest to kolejna wskazówka, aby przeprowadzić regenerację. Zawsze pamiętajmy, aby nie lekceważyć takich zachowań, ponieważ mogą one wpłynąć na bezpośrednie działanie naszego nadwozia w późniejszym czasie.

Dlatego też, do odnowy nadają się wszystkie tarcze hamulcowe, no chyba że posiadamy takowe części, powstałe z ceramiki. Jednak, jeżeli posiadamy tarcze gładkie oraz połyskowe, sposób ich regeneracji jest identyczny. Sama naprawa tarcz przeważnie odbywa się za pomocą tokarki. A samą odnowę możemy przeprowadzić na dwa sposoby. Zdjąć elementy i je wygładzić na tokarce, bądź też bez konieczności demontażu, bezpośrednio na osi naszego samochodu. Oczywiście to drugie rozwiązanie jest nieraz dużo droższe, jednak cena podstawowej regeneracji waha się między 40 a 80 zł. W zależności jakie tarcze posiadamy. Jeśli kupiliśmy mały samochód, takowa regeneracja części, może być nieco droższa. Dlatego warto się zastanowić czy na pewno chcemy odnowić czy może zakupić nowe elementy do naszego wozu.

Podsumowując dzisiejszy materiał, można stwierdzić, że regeneracja uszkodzonych czy to zużytych części, opłaca się tylko wtedy, gdy mamy pewność, że w najbliższej przyszłości nie będziemy mieć wystarczającej gotówki, aby wymienić takowe elementy na nowe. W innych przypadkach, zawsze będę polecał jednak wymianę nowych komplementów układu hamulcowego. Jest to po prostu bezpieczniejsze rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *